Hoppa till innehåll
Transportåret 2019 rivstartade med VTI-dagarna. Över 1 500 personer besökte under två dagar en informationsspäckad konferens i Linköping. Klimatagendan och trafiksäkerheten, områden där järnvägen verkligen levererar, stod i centrum. Inledningstalaren Mattias Goldmann och statssekreterare Mattias Landgren framhöll i sina inledningsanföranden att Sverige måste ta ledartröjan i det globala klimatarbetet, inte minst inom transportsektorn. Om Parisavtalet var nyårslöftet så har klimatmötet i Katowice nu levererat en regelbok för hur avtalet ska uppfyllas. Sverige har världens mest ambitiösa klimatlag och är rustat att ta ledartröjan. Det är kampen om vår livsstil det handlar om – med dagens utveckling av klimatet får vi en skiddag färre i svenska fjällen varje år och Kebnekaise är inte längre vårt högsta berg att bestiga. Motivationen är stark att hugga i och bidra till att vi klarar klimatutmaningen.

Näringslivets transportråd, NTR, höll i ett seminarium om Regeringens godstransportstrategi som fick stor uppmärksamhet. Dock gavs inga nya löften men det höga tempot tycks fortsätta. Vi noterar med stor förväntan nomineringen av kanslichef för godstransportstrategin hos Trafikverket. Det är Åsa Tysklind, tidigare bland annat Transportstyrelsen och utredningssekreterare i utredningen av Järnvägens organisation, som fått uppdraget.

Den 2 januari 2019 går till historien som en mörk dag för järnvägen i norra Europa. Åtta döda och ett flertal till skadade efter en kollision mellan ett danskt godståg och ett danskt passagerartåg på Stora Bältbron. Danska myndigheter har efter olyckan beslutat att tills vidare stoppa all trafik med trailervagnar i Danmark. Än så länge har inte svenska myndigheter vidtagit några ingripande åtgärder. Vi konstaterar att underhållet av godsvagnar är en viktig aspekt, liksom att lastsäkringsrutiner tillämpas som det är tänkt samt att säkerhetsstyrningen bedrivs med engagemang. Läs mer i separat artikel

Läs hela nyhetsbrevet