Hoppa till innehåll
Att det är stort fokus på klimatfrågan kan inte undgå någon och kraven på järnvägsbranschen att lyckas ökar. Denna vecka har vi tagit temperaturen på de förbättringsarbeten som pågår inom Stärkt branschsamverkan för infrastrukturen, JBS:s strategi och förutsättningarna för att expandera nattågstrafiken till att även omfatta resor till kontinenten. Branschen behöver verkligen finna ett sätt att svara på den efterfrågan som finns just nu och inte låta tiden rinna iväg bara för att vi inte kan hitta ett sätt att leverera det som önskas. Ibland är lösningarna och möjligheterna närmre än vi tror – exempelvis måste vi väl kunna få nattåg till Oslo på banan i närtid?

Hela järnvägssystemet står inför många utmaningar där vi måste börja tänka och arbeta annorlunda, våga titta på och ta inspiration från andra branscher. Vår planering blir mer och mer komplex och vi måste hitta och våga testa nya handgrepp för att få ut mer av vår slitna järnväg samtidigt som den ska underhållas. Vi behöver bli bättre på att balansera tidtabellsplanering för att möta resandets och godsets behov samt banarbeten. Ska detta göras på ett framgångsrikt sätt behöver vi tillsammans se över vilka metoder vi använder, vilket systemstöd som finns och hur de olika planeringsstegen hänger ihop.

Veckan bjöd på nyheter, och inte vilka nyheter som helst. Crister Fritzson slutar i början av 2020 som vd för SJ AB. Crister har ett stort engagemang som ordförande i Tågoperatörerna och i vår intresseorganisation i Bryssel – CER – och förändringen kommer märkas för oss i den dagliga verksamheten. Andra nyheter som märks är splittringen som skär rakt igenom de politiska partierna om investeringen i nya stambanor. Det är hög tid för övergripande samtal där även lokalpolitikens röster blir hörda.