Time for action
Temat grön återstart kommer stå i centrum de närmaste månaderna. Men först måste branschens överlevnad säkras! Vi ser oroliga tecken på att järnvägens sköra ekosystem är hotat. Ett exempel är att underleverantören TXG Maintenances verksamhet i Hallsberg nu upphör. På några år har företaget byggt upp en fin svarvverksamhet men i ett läge där hyreskostnaderna överstiger intäkterna har de denna vecka lämnat lokalerna tomma. Det finns många fler exempel och läget blir alltmer akut. Tågföretagens extrainsatta styrelsemöte i veckan bekräftade det allvarliga läget. Infrastrukturminister Tomas Eneroth svar på Maria Stockhaus (M) fråga om stöd till tågtrafiken visar på probleminsikt. Vi noterar här att Österrikes regering nyss genomfört en upphandling av tågtrafik mellan Wien och Salzburg under tre månader från både statliga ÖBB och privata Westbahn, en synnerligen intressant referens. EU-kommissionen har förtydligat möjligheterna till statsstöd och har till och med öppnat för offentlig upphandling av godstrafik. Time for action.
Samtidigt präglas nyhetsmedia och samhällsdebatt alltmer av hur vi växlar upp efter den omedelbara krisen. Det finns ingen motsättning här. Även räddningspaket och riktlinjer för återstarten måste leda mot samma mål – ett mer hållbart samhälle. Staten har inte endast uppgiften att bidra till en smart återstart utan även att säkra sysselsättning och hållbar tillväxt under kommande årtionden. Därför är det glädjande att ledarskribenter i liberal riksmedia – Peter Wolodarski på DN och PM Nilsson på DI – argumenterar för smarta satsningar på ett mer hållbart och klimatvänligt transportsystem. Vi kan liksom industrins vd:ar idag på DN Debatt enbart instämma i behovet av att satsa på mer järnväg för att säkra Sveriges framtida konkurrenskraft.
Efterfrågan på kapacitet kopplat till banavgifter och minskade utsläpp har Tågföretagen nyligen debatterat på ett webinarium hos SNS, se separat artikel.
Knappt en månad efter att vår nye förbundsdirektör Pierre Sandberg påbörjade sin tjänst i april skulle branschens kollektivavtal löpa ut så det blev bråda dagar. Till följd av krisläget hade industrin i stort redan förlängt existerande kollektivavtal med sju månader med avsikten att förhandla nya avtal under hösten 2020. Av olika skäl – framförallt juridiska låsningar – var vårt branschavtals prolongering dock föremål för en något längre förhandling. Nu när vi ännu har några dagar kvar av det gamla kollektivavtalets giltighetstid har vi fått till en prolongering av avtalet med sju månader.