Vi bygger broar
EU-kommissionens Strategi för hållbar och smart mobilitet är en bro för att nå klimatmålen. Det övergripande målet med strategin är att leverera en utsläppsminskning på 90 procent från transportsektorn till 2050. Samtidigt ska strategin bidra till den digitala omvandlingen och stärka upp sektorn inför framtida kriser. Planen förutser fördubblat resande med höghastighetståg och en ökning av godstrafik på järnväg med 50 procent till 2030. Till 2050 förväntar sig EU en tredubbling av resande med höghastighetståg och en fördubbling av godstrafiken. Nu återstår för Europas regeringar och transportmyndigheter att bygga fundament till denna bro, så att transportsektorns omställning inför framtiden kan fullbordas. Läs mer här
Trafikverkets arbete med vägval för utbyggnaden av nya stambanor pågår för fullt. Det återstår ännu att se om åtminstone delar av de nya stambanorna kan byggas på broar med allt vad det innebär i form av kostnadsbesparingar och effektivitet i utbyggnaden.
Medielänkar vecka 50
Strejkhot uteblev – löneavtal klart på tågen
På förhand fanns ett uppenbart hot om strejk. LO-facket Seko hade spänt bågen hårt i förhandlingarna om nytt löneavtal i tågbranschen. Nu är avtalet klart och Seko ger till och med arbetsgivarmotparten Almega beröm. Läs artikeln på gp.se
Löneavtal klart på tågen
På förhand fanns ett uppenbart hot om strejk. LO-facket Seko hade spänt bågen hårt i förhandlingarna om nytt löneavtal i tågbranschen. Nu är avtalet klart och Seko ger till och med arbetsgivarmotparten Almega beröm. Läs artikeln på svd.se
Nytt spåravtal klart – frågan om hyvling inte löst
Efter att parterna kom överens om att lönerna för kundvärdarna på Pågatågen ska höjas rejält kunde Seko och Tågföretagen i Almega i dag teckna ett nytt branschavtal för spårtrafiken. Läs artikeln på arbetet.se
Ny strategi ska hjälpa EU kapa utsläppen med 90 procent
På onsdagen presenterade EU-kommissionen sin nya strategi för en hållbar transportsektor. Med hjälp av nya laddstolpar, höghastighetståg och Richard Bransons Hyperloop ska unionen kapa utsläppen från transporter med 90 procent fram till 2050. Läs artikeln på di.se
Klassiska europeiska nattåg på väg mot comeback
Drömmer du om att sätta dig på ett tåg i Stockholm, äta middag i restaurangvagnen, sova, och sedan kliva av i Berlin och ta en weiße Brötchen till frukost utanför stadens Hauptbahnhof? Om tre år kan drömmen bli verklighet. Läs artikeln på etc.se
New night trains in Europe from 2021
Deutsche Bahn, SNCF, OEBB (Austrian Federal Railways) and SBB (Swiss Federal Railways) have agreed to further collaboration to expand the network of international passenger night trains in Europe. Läs artikeln på railway-news.com
Snälltåget, Hector Rail to revive regular train connection Sweden – Germany
Curious fact: since the 1990s there has been no regular night train service between Sweden, Denmark, and Germany. Snälltåget is set to change that. With the help of Hector Rail. Läs artikeln på railcolornews.com
Trots pandemin – stort sug bland tågoperatörer
Nu börjar den nya tågplanen och tidtabellen gälla för Sveriges järnvägsnät. Vissa sträckor, framför allt kring storstadsområden som Stockholm, Göteborg och Malmö, ser nu ett tufft läge med väldigt tät trafik. Läs artikeln på transportochlogistik.se
”Ska Sverige styras av politiska mål eller linjalpolitiker?”
SLUTREPLIK. Det är politikers uppgift att forma framtiden. Trafikverkets trubbiga verktyg duger inte som beslutsunderlag, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet. Läs slutrepliken på altinget.se
KTH sätter världsrekord i 5g på tåg
Forskare vid KTH har lyckats utrusta ett X2000-tåg med internetanslutning på över en gigabit per sekund. Läs artikeln på m3.idg.se
MTR vinner upphandlingen av Mälartåg – värd fyra miljarder kronor
Tunnelbaneoperatören MTR Nordic har tagit hem upphandlingen av Mälardalstrafiken – ett avtal värt fyra miljarder kronor. SJ förlorar därmed för första gången i området. Läs artikeln på di.se
Hector Rail växer och etablerar sig i Göteborg
Idag inviger tågoperatören Hector Rail sin nya lokförarstation på Sävenäs godsbangård i Göteborg. Etableringen är ett viktigt steg i företagets tillväxtresa och en följd av de nya samarbetena med Södra Skogsägarna och Flixtrain. Läs artikeln på dagenslogistik.se