Vi hoppas på det bästa men rustar för det värsta
Stora händelser i omvärlden, energibristen och covid-19-pandemin har påverkat transportsektorn på ett genomgripande sätt och fortsätter att göra det. Dessa oförutsedda game-changers har förändrat vårt sätt att arbeta, umgås och leva. Vi har sett en ökad digitalisering och ett alltmer ökande intresse för tågtransporter. Mer självorsakade utmaningar, såsom Trafikverkets skifte till ett inte i alla delar helt moget planeringssystem, kan också få effekter.
Det återstår dock att se hur allvarliga störningarna faktiskt blir efter införandet natten till söndag. Om det blir kvardröjande effekter är det fullt möjligt att vi ytterligare anpassar hur vi reser och transporterar varor och gods. Ett rimligt krav är att dagens transportkapacitet ska kunna upprätthållas efter införandet av det nya systemet och därtill kopplade processer.
Med det sagt, låt oss hoppas att tågtrafiken under kommande dagar och storhelger rullar som planerat, så att upplevelsen blir positiv åtminstone ur ett resenärs- och transportköparperspektiv. Vi rustar samtidigt för alla eventualiteter och hoppas att vi klarar nästa stora störning – som vi inte vet när den inträffar. Det är just då som det nya systemet testas på riktigt. Då kan vi upprätthålla den positiva trenden och tillväxten i trafiken till stor nytta för samhället. Vi ser dock fortfarande några orosmoln och vi vet från insidan hur kämpigt det är att säkra upp system och rutiner för att minimera störningarna av en i många delar bristfällig systemleverans.
Media har i veckan hårdbevakat järnvägens utmaningar inför tidtabellsskiftet den 11 december, störningarna i Trafikverkets telefoni som orsakade totalstopp och Riksrevisionens granskning av kvalitetsavgifter och regressrätt (se även separat artikel) för att minska förseningarna. Det fortsätter på måndag genom att Tågföretagen och Trafikverket finns med i morgon-TV för att då kommentera det stora system- och tidtabellskiftet som genomförs mellan den 10 och 11 december.
Vi håller tummarna för att eventuella störningar kan hållas till ett absolut minimum de närmaste veckorna!
Medielänkar vecka 49
Risk för nytt tågkaos
Trafikverket flaggar för nya tågproblem – nytt system införs
Efter gårdagens totalstopp i tågtrafiken flaggas det för nya problem med start i helgen. – Den skillnad vi har i år är att vi för första gången har utvecklat planen i det här nya systemet. säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Efter gårdagens totalstopp i tågtrafiken flaggas det för nya problem med start i helgen. Både Trafikverket och SJ varnar för nya störningsrisker från natten mellan lördag och söndag.
Läs artikeln på dn.se
Trafikverket lägger om till ett nytt digitalt planeringssystem natten till söndag. Det har väckt oro för nytt tågkaos inför jultrafiken. – Vi är jättestressade och frustrerade, säger Lina Lagerroth, näringspolitisk expert vid Tågföretagen.
Läs artikeln på svd.se
Trafikverket byter system – flaggar för nya tågstörningar i helgen
Trots kritiken kommer Trafikverket genomföra sitt planerade byte av it-system på söndag. Tågföretagen oroas för störningar och SJ har satt in mängder med bussar i beredskap inför jultrafiken. – Vi har beställt alla tillgängliga bussar som finns i hela landet, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.
Läs artikeln på svd.se
Oro för nya störningar i tågtrafiken
Det finns en oro för ytterligare störningar i tågtrafiken i jul. Eftersom ett nytt planeringssystem för järnvägen införs i helgen. Hör Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket, och Lina Lagerroth, näringspolitisk expert Tågföretagen.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
SJ om de väntade tågstörningarna: ”Vi har en oro”
Trafikverkets nya digitala planeringssystem skapar oro hos SJ. Tågbolaget menar att de inte kan säkerställa att resenärer med biljett kan resa som planerat. – Garantier kan vi inte lämna, jag känner bara en stor oro, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Läs artikeln på svt.se
Fler länkar om Trafikverkets nya planeringssystem:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Qvneg/trafikverket-byter-system-oro-for-nya-tagstorningar-i-helgen
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRmbBK/oro-for-kaos-infor-nytt-system-for-jarnvagen
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRgg8L/tagen-byter-it-system-sj-larmar-infor-jul
- https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trafikverkets-krisplan-50-procent-av-tagen-kan-stallas-in
- https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sakerhetsbrister-i-trafikverkets-nya-it-system-personal-panikutbildas
- https://sverigesradio.se/artikel/kritiken-mot-trafikverket-kommer-se-okade-tagstorningar-infor-julen
- https://www.expressen.se/nyheter/sjs-varning-infor–helgen-tagkaos/
- https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-system-kan-skapa-tagkaos-infor-julen-forstar-deras-oro-7041812
- https://www.sydsvenskan.se/2022-12-01/skyll-inte-tagkaoset-pa-sj-utan-pa-trafikverket-och-socialdemokraterna
Riksrevisionen sågar insatser mot tågförseningar: Slöseri med skattepengar
Trafikverkets metoder för att motverka tågförseningar kritiseras hårt. Pengar som kunde ha lagts på banunderhåll går i stället till administration av två system som enligt Riksrevisionen inte ens fungerar. – Det här är allvarlig kritik, säger Sherzod Yarmukhamedov, projektledare för granskningen.
Läs artikeln på dn.se
Straffavgifter minskar inte tågförseningar
Staten införde avgifter för att minska förseningarna i tågtrafiken. Men antalet förseningarna har inte minskat totalt sett, enligt Riksrevisionen.
Läs artikeln på svd.se
Här är orsakerna till tågstrulet
Få kan ha missat att det har varit problem på svenska järnvägar i år. Förseningar, inställda avgångar och sena biljettsläpp har slagit hårt mot resenärerna. Men vad kostar tågproblemen för resenärerna och vad är orsakerna till tågstrulet? Hör Bo Lennart Nelldal, professor emeritus, som har jobbat med järnvägsfrågor sedan 90-talet och Anders Ekberg, professor i järnvägsmekanik på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Hör också reportage av Annika Selin.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Fler medieklipp om riskrevisionens rapport och kostnaderna för tågproblemen
- https://www.dn.se/ekonomi/ministern-efter-kritik-mot-trafikverket-bra-att-man-granskar-hur-skattepengar-anvands/
- https://www.dn.se/ekonomi/kth-professor-tre-miljarder-notan-for-tagforseningar/
- https://www.dn.se/ekonomi/arbetspendlaren-ger-upp-flyttar-till-stockholm-vardagsterror/
- https://www.dn.se/ekonomi/tagforseningar-gar-ut-over-henens-arbete-tvingas-stalla-in-lektioner/
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8JPm3G/trafikverket-sagas-brutalt-i-ny-rapport
Tågen rullar igen efter totalstoppet
Efter drygt två och halv timmas stopp började tågtrafiken runt om i Sverige att rulla igen strax efter klockan 20. Då hade telefonifelet hos Trafikverket åtgärdats. – Vi är inte helt hundra men vi misstänker att det hänger ihop med en telefoniuppdatering som inte gick som vi hade tänkt, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Läs artikeln på dn.se
Trafikverkets generaldirektör: ”Klart att jag är bekymrad”
Trafikverkets telefonisystem slutade fungera – och tågtrafiken stod stilla i stora delar av Sverige under onsdagskvällen. Nu uttalar sig Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana om störningarna. – Klart att jag är bekymrad, säger han till SVT.
Läs artikeln på svt.se