Hoppa till innehåll

TT skriver i en artikel om satsningen: ”Det gäller såväl SJ:s samarbete med tyska DB och danska DSB mellan Stockholm och Berlin via Köpenhamn och sträckan Hamburg till Göteborg med eventuell förlängning till Oslo, samt Snälltågets nattrafik Stockholm-Berlin och en Flixtrain-trafik från Leipzig och Berlin till Stockholm, via Köpenhamn. I den nordiska delen ingår även ett danskt-tjeckiskt projekt mellan Köpenhamn och Prag.”

− När efterfrågan på grönt resande växer behöver vi järnvägsmarknaden för att kunna reagera bättre och snabbare, särskilt när det gäller långa resor över gränserna. Jag ser fram emot att arbeta med järnvägssektorn för att göra de här tio pilotprojekten till en framgång och inspirera andra att ansluta sig”, säger transportkommissionären Adina Valean i ett pressmeddelande på tisdagen.

De tio utvalda blir inbjudna till ett startmöte under det första kvartalet i år.

Här är de tio projekt som EU-kommissionen har valt ut som pilotprojekt för långdistanståg:

  • Trafik mellan Ungern, Österrike och västra Rumänien (Ungerns transportdepartement)
  • Sverige-Danmark-Tyskland, med koppling även till Tjeckien (SJ, DSB, DB, Snälltåget, Ceske dráhy och Flixtrain)
  • Nattrafik mellan Paris-Milano-Venedig (Midnight trains)
  • München-Zürich (Flixtrain)
  • München-Wien-Budapest (Westbahn)
  • Utökande av trafiken Amsterdam-London (Nederlandse Spoorwegen och Eurostar)
  • Nattrafik Amsterdam-Barcelona (European Sleeper)
  • Rom-München och Milano-München (FS och DB)
  • Lissabon-La Coruña och Lissabon-Madrid (Ilsa)
  • Katalonien-södra Frankrike (FGC)