Drömmen om elen
I dessa sammanhang ligger järnvägssektorn bra till – redan idag är elektrifieringsgraden 95 procent. Men även vi står inför en liten ökning av efterfrågan i och med övergång från diesellok till eldrivna lok. Som vi visat i White Paper från Rail Freight Forward har gods på järnväg sex gånger lägre energikonsumtion än godstrafik på väg. Sverige behöver snarast skapa förutsättningar och incitament för att flytta transporter från väg till järnväg för att klara den ökade efterfrågan av elproduktion men även för klara den ökade efterfrågan av godstransporter som förutspås. Vi kan idag se att kombitrafiken inte utvecklas som den borde och att förändringen går trögt. Ramverk behövs för att främja användningen av förnybar energi och minskad energianvändning, exempelvis genom skatteväxling och styrmedel som premierar energieffektiva trafikslag.
Många frågor är ännu obesvarade inom temat energiförsörjning för framtidens transporter. Det är under dessa omständigheter välkommet att vårt nya Infrastrukturdepartement samlar infrastruktur, transporter, energi och digitalisering under samma tak. Vi ser fram emot en rivstart för det nya departementet den 1 april 2019.
Brinnande frågor som mer kortsiktigt kräver svar är finansieringen av branschens arbete med lastsäkring från och med 2019 och fortsättning av miljökompensationen för att stimulera överflyttning av godstransporter till järnväg. Vi har en löpande dialog och inväntar svar inom kort från Näringsdepartementet.
Det rör sig också i debatten om nya stambanor. Politiska samtal om finansieringen kommer fortsätta under våren och i det sammanhanget var ställningstagandet från SKL och en lång rad kommunal- och regionråd om vikten av en snabb utbyggnad och separat finansiering av stort intresse.