Vilken kraftsamling Trafikverket!
Resenärernas tålamod har återigen prövats denna sommar. Hässleholmsbranden och renoveringen av Getingmidjan i Stockholm är exempel på det. Men vi lär oss. Branschen blir bättre på störningshantering och samtidigt kan skönjas en trend där resenärerna mer och mer förstår utmaningarna med en sliten anläggning och behoven av upprustningsarbeten som gör vår järnväg mer robust. Samtidigt ökar samverkan och sammanhållning hos drabbade resenärer och ofta även med den pressade personalen. Niklas Orrenius skriver träffsäkert om det i dagens DN.
Avbrottet på Södra stambanan pekar dock alltför tydligt på sårbarheten i järnvägssystemet. Tankarna går till det klimatutmanade Grönland som visserligen inte har någon järnväg. Men nog ligger väl en svensk satsning på snabb utbyggnad av nya stambanor – med stöd av gröna obligationer och klimatsmart byggande – närmare än ett amerikanskt köp av världens största ö? En trumpen ordlek ligger inte långt bort.
I veckans nyhetsbrev har vi samlat media från de senaste veckorna. Och om ni inte hunnit läsa förra veckans artiklar med reflektioner från årets Almedalen, så finns de här.
Medielänkar
Infrastruktur
Niklas Orrenius: Inför risken att bli strandad i Alvesta så håller vi svenskar ihop
Hur är Sveriges beredskap? Åtminstone bådar sammanhållningen bland luttrade SJ-resenärer gott inför tanken på en verkligt stor kris, skriver DN:s Niklas Orrenius, som häromdagen hamnade mitt i tågkaoset. Läs mer på dn.se
Nu öppnas tågtrafiken efter branden i Hässleholm
Natten till onsdag bekräftade Trafikverket att Södra stambanan nu åter är öppen efter storbranden i Hässleholm. Trafikverkets entreprenörer har jobbat intensivt för att återställa anläggningen. Läs mer på svt.se
Eneroth återinviger Västerdalsbanan
Västerdalsbanan har genomgått en rad skiftande öden – nu har den emellertid återinvigts så att tågtrafiken kan gå från Malungsforsen till Borlänge igen. 20 augusti återinvigde infrastrukturminister Tomas Eneroth Västerdalsbanan – därmed kan tågtrafiken rulla ända bort till Malungsfors igen. Läs mer på rt-forum.se
Snabb kommunikation går som på räls
Den stora transportmässan UITP Global Public Transport Event intog Stockholmsmässan i fyra dagar. Under mässan presenterade Huawei Enterprise ett par spännande nyheter. Läs mer på it-kanalen.se
Landskronas sak borde även vara Göteborgs
Göteborg hade vunnit på att ansluta sig till Landskronas kamp för att förverkliga Europaspåret. Läs mer på expressen.se/gt
Trafikverket: ”Getingmidjan har jättestor betydelse”
Alla tåg söderut från Stockholm passerar Getingmidjan och en störning där kan enligt Trafikverket påverka 80 procent av all järnvägstrafik. – Att vi får en robust anläggning här på Getingmidjan har jättestor betydelse för framtida järnvägstrafik, säger Kent Sahlman som är projektchef på Trafikverket. Läs mer på svt.se
Björn Rosengren: Bakåtsträvarnas gyllene rike
DEBATT. Den som bromsar ofta vinner över den som vill gasa. Detta trots att det är uppenbart att Sverige har en infrastrukturskuld på hundratals miljarder kronor. Bristerna syns i vägnätet, järnvägen, elnätet, vattenförsörjningen, skolorna, sjukhusen. Vi satsar bara hälften så mycket på infrastrukturen per capita som på 1960-talet, skriver Björn Rosengren. Läs mer på di.se
Elmia 2019 – konferens för framtidens infrastruktur
Mässan pågår den 8–10 oktober och lyfter finansiering, forskning, innovationer och kompetensförsörjning. Mässan tar ett nordiskt perspektiv och infrastrukturminister Tomas Eneroth deltar liksom statssekreteraren på norska Samferdselsdepartementet, Allan Ellingsen. Det blir en paneldebatt om hur transportpolitikerna vill arbeta för ett mer gränslöst Norden. De nordiska länderna är varandras viktigaste handelspartners och utgör den fjärde största ekonomin i Europa. Behovet av mobilitet mellan länderna är stort och det finns ett behov av ett utökat nordiskt samarbete. Representanter från näringslivet, politiken, och forskarvärlden diskuterar hur vi tillsammans kan uppnå ett gränslöst Norden. Ta del av programmet, anmäl dig med mera.
Starkare statligt grepp om järnvägsunderhållet
Staten stärker greppet om underhållet av järnvägen. För att få bukt med förseningarna i tågtrafiken tar regeringen i dag ytterligare ett steg för att återföra en del av arbetet med järnvägsunderhållet från entreprenörerna. – Trafikverket ska styra mer av underhållet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till DN. Läs mer på dn.se
Tågresor
Interrail-boom bäddar för nya tjänster
Försäljningen av Interrailkort i Sverige har tredubblats på två år och 2019 ser ut att bli ett nytt rekordår. Samtidigt har behovet av bokningstjänster för platsbiljetter ute i Europa blivit uppenbart – och det tycks vara på gång. Läs mer på sydsvenskan.se
Unik tågrådgivning gör succé – nu vill fler kommuner följa i Helsingborgs spår
Sedan i mars i år har klimatrådgivarna på Helsingborgs stad hjälpt flera hundra nyfikna resenärer att planera tågsemestern. Nu vill fler kommuner följa i samma spår. Läs mer på svt.se
Regeringen tar första stegen mot nattåg till kontinentala Europa
Allt fler vill välja tåget i stället för flyget, men samtidigt har förutsättningarna att ta sig från Sverige till kontinentala Europa blivit allt sämre. Nu sjösätter regeringen sina planer på utrikes nattåg, med två nya myndighetsuppdrag till veckan. – Det här är på riktigt – vi vill ha igång tågtrafiken ut i Europa nu, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Läs mer på dn.se