Fyra skjortor och en plan B
Det har under veckan återigen livligt spekulerats i om Sverige verkligen klarar att införa det fjärde järnvägspaketet i juni 2020. Officiella uttalanden från högre ort pekar på att det ännu är oklart hur det ska bli. Men en plan B blir ändå alltmer åtråvärd.
I veckan var det General Assembly i CER – vår intresseorganisation i Bryssel. Till ny ordförande för CER valdes ÖBB:s vd Andreas Matthä. Österrikaren tar över efter Crister Fritzson som nyligen lämnat det ordförandeskap han haft i mer än två år. I Bryssel ägnas för närvarande ansenlig tid och kraft åt uttolkningen av European Green Deal och vad den kan antas innehålla för järnvägssektorn. CER bidrar med goda inspel till EU i det arbetet men också med understöd även i mer konkreta sammanhang. Se CER:s webb och då exempelvis CER:s position avseende Green Deal och deras europeiska järnvägslagsportal – Railway Law Portal.
På webben har vi publicerat inspirerande artiklar om branschens kompetensförsörjning och om våra ambassadörer för yrken i branschen, läs mer..
Många har svarat på vår enkät om nyhetsbreven, men vi ger er alla en chans till att svara senast den 28 februari – Gå till enkäten>>
Alla era synpunkter tas tacksamt emot och kommer påverka innehåll och format framgent. Slutligen stort tack till alla er som redan svarat!