Sommaren 2021 levererade
Sommaren har levererat inte bara fint väder utan även mer stabilitet i järnvägstrafiken jämfört med tidigare år. Det är naturligtvis oerhört glädjande och vi har dessutom sett ett kraftigt ökat resande. Ökningen från låga nivåer men vi ser – trots vissa kvardröjande pandemieffekter – fram emot en återgång till de passagerartal vi hade järnvägens rekordår 2019. Detta kunde konstateras på höstens första styrelsemöte i Tågföretagen, där en lång rad frågor avhandlades. Vi hade besök av besök av Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen, som gav en insiktsfull beskrivning av cementkrisen och potentiella lösningar. Utdragna och obalanserade processer för miljötillstånd måste exempelvis adresseras politiskt. På längre sikt måste Sverige helt enkelt fortsätta att framställa cement för det stora behov av betong som krävs inom anläggning av bostäder, gruvnäringen, transportinfrastruktur, med mera. I dialogen med ”Cathis” betonades de stora behoven av en extraordinär industriell satsning på klimatsmart betong som skulle kunna bli verklighet om några år vid snabb utbyggnad av nya stambanor. Kan norra Sverige och i detta fall Jokkmokk återigen sitta inne med en del av lösningen på en större industriell utmaning?
Dagens besked från infrastrukturminister Tomas Eneroth inför budgetpropositionen 2022 innefattade en ökad satsning på underhåll av vägnätet och stöd till regionala flygplatser. Tidigare i veckan konkretiserades regelverk för framtida elvägar, från Elvägsutredningen, där järnvägens banavgifter fick utgöra referens för brukaravgifter. En första projektering av elvägar pågår och är tänkt att bli färdigbyggd 2025 på en 21 km lång sträcka mellan Örebro och Hallsberg. Veckan innehöll även besked från utredaren Magnus Persson om tänkbara format för nedläggningen av Bromma flygplats. Alla dessa teman berör indirekt järnvägens förutsättningar för framtiden och det är viktigt för oss att hålla utvecklingen av de olika trafikslagen under lupp. Liksom EU:s senaste paket inom Green Deal – Fit for 55 – är det trender som påverkar hela transportsektorns förutsättningar att bidra till klimatomställningen utan att järnvägen är i fokus.
Glädjande besked kom i veckan att Gustaf Engstrand ersätter Björn Westerberg som ledamot i Nationella godstransportrådet.
Igår den 2 september kl 15.51 startade Connecting Europe Express sin resa genom Europa. 20 000 km genom 26 länder, 33 gränspasseringar och 100 stopp. Sverige får besök av tåget den 1-2 oktober.
Trevlig helg!
Egyptens storsatsning: Suezkanal på räls
Egypten har skrivit på ett avtal värt 4,45 miljarder dollar (motsvarande 38 miljarder kronor) för att bygga en höghastighetsjärnväg mellan Röda havet och Medelhavet.
Läs artikeln på aftonbladet.se
Tåg genom hela Europa
Fler tågresor är en viktig del av klimatomställningen. Vad kan EU göra för att bidra till detta och hur stor klimatpåverkan kan det bli?
Se webbinariet på svt.se
Miljöorganisationer kritiska till Brommautredningen
Brommautredningen saknar ett ordentligt klimat- och miljöperspektiv. Det menar både WWF och Naturskyddsföreningen, som är kritiska till flera av analyserna. – Jag tycker att det är anmärkningsvärt att han inte tagit in någon klimatkompetens i utredningen, och det märks väldigt tydligt, säger Madeleine van der Veer, ansvarig för samhällspolitik på WWF.
Läs artikeln på dn.se
Sverige på väg att bli först med elvägar – ”Rullar ut ganska snabbt”
Sverige är på god väg att få en av världens första permanenta elvägar för lastbilstransporter. Nu finns också ett förslag hur utbyggnaden och driften av 3 000 kilometer elväg ska finansieras.
Läs artikeln på nyteknik.se
Japans höghastighetståg byter ut rökrum mot videosamtalsrum
Ny avdelning ägnad för arbete har tillgång till dubbelt så snabbt wifi, eluttag direkt i sätena och särskilda videosamtalsbås.
Läs artikeln på computersweden.idg.se
Regeringen påskyndar elektrifieringen av transportsektorn
För att ytterligare påskynda elektrifieringen av transportsektorn ger regeringen Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i uppdrag att bidra till kunskapsuppbyggnaden på området. I uppdraget ingår även att genomföra pilotprojekt och ta fram modeller för hur elektrifieringen av transportsektorn kan utvecklas.
Läs artikeln på regeringen.se
SJ kör nattåg till Hamburg
Det blir SJ som får ansvaret får nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg. Inget annat företag lade något anbud. SJ tvingas ta lite hjälp av danska DSB och mycket hjälp av tyska RDC för att klara trafiken.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Udda trio knåpar ihop nattåg Stockholm — Hamburg
Täckelsen har fallit från de statligt upphandlade nattågen mellan Sverige och kontinenten. Den minnesgode kommer ihåg att Trafikverket fick i uppdrag att upphandla två nattågslinjer. En Stockholm – Hamburg och en från Malmö till Köln eller Bryssel. För Malmö – Köln/Bryssel-linjen blev det inte ens en tummetott. Man fick inga anbud alls. Det kan bero på att det inte är tillåtet i Tyskland att subventionera fjärrtrafik. Då blev det kommersiella risktagandet för en ganska udda förbindelse för stort.
Läs Mats Nybloms reflektion på linkedin.com
Blågula ledartröjor i järnvägseuropa
Järnvägspodden sparkar självklart igång hösten detta järnvägsår med ett europeiskt tema. Våra gäster är Linda Thulin, ny vicepresident för Rail Net Europe, samt Jan Bergstrand och Mats Åkerfeldt från forskningsprogrammet Shift2Rail.
Lyssna på avsnitt 10 av järnvägspodden.se
Rekordstort intresse för lokföraryrket – flera piloter redo att byta bransch
Hösten 2017 var första gången MTR fick beviljat yrkeshögskoleutbildning för lokförare. Sedan dess har 141 elever examinerats. Den 30 juli startade den sjätte i raden av lokförarutbildningar i Älvsjö i Stockholm. I år noteras en toppnotering för antal sökande till yrkeshögskolan och flera av de sökande kommer från flygbranschen.
Läs artikeln på infrasverige.se