Vi kan både amortera och investera!
Det är motsägelsefullt att ett land med så goda finanser och så enorma behov av utveckling av eftersatt infrastruktur – för energiöverföring, transporter med mera – avstår från att göra det uppenbara. Ramen för nationell plan för statens transportinfrastruktur 2022–2033 sattes i juni av riksdagen. En ram på 800 miljarder innebär visserligen en ökning från tidigare, men den ökningen är endast några få procent om hänsyn tas till förändringar i penningvärdet. Som andel av BNP har ramen inte ändrats på fyrtio år. Under tiden har behoven samlats på hög. Trafikverkets uppgift är inte avundsvärd och de prioriteringar som måste göras i kommande förslag till nationell plan är smärtsamma för myndigheten. Men de drabbar landet Sverige både på kort och lång sikt.
Det borde inte vara drömtänkande att använda de väl kända överskotten och de fyllda ladorna till ett infrastrukturlyft. Då skulle vi kunna arbeta ner underhållsskulden och tillföra den kapacitet och de nya snabbare förbindelser som så väl behövs i form av Norrbotniabanan, Nya ostkustbanan, Oslo-Stockholm, Oslo-Göteborg-Köpenhamn, ny Öresundsförbindelse och nya stambanor Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det skulle vara en investering i framtida tillväxt och välstånd till gagn för vårt land och för framtida generationer.
Veckans mediesammanställning innehåller dels en länk till ett intressant seminarium där EU-kommissionen lämnade sin syn på marknadsutvecklingen för persontrafik och med deltagande från Snälltåget, dels en hel del matnyttigt inför klimatmötet i Glasgow som inleds i helgen.
Medielänkar vecka 43
Brutalt stark vändning för statskassan
Statens finanser vänder från underskott till överskott och den offentliga skuldsättningen krymper. Facit för coronakrisen såväl som utsikterna framåt blir bara starkare. Men är det ett bra eller dåligt betyg för politiken?
Läs artikeln på di.se
Regeringen ger stöd för bättre uppkoppling på tåg
Regeringen har fattat beslut att statligt stöd får lämnas till företag så att de kan genomföra åtgärder i syfte att förbättra möjligheten till god mobil uppkoppling för resenärer i fjärrtågstrafik. Förordningen träder i kraft den 1 januari 2022. Post- och telestyrelsen (PTS) är ansvarig myndighet att tillämpa förordningen.
Läs pressmeddelandet på regeringen.se
SJ köper nya regionaltåg
För att möta det ökade intresset för klimatsmarta, bekväma och effektiva tågresor har SJ beslutat att köpa in 25 nya regionaltåg. De kommer bland annat att användas för den regionala trafiken i Stockholm-Mälardalen.
Läs artikeln på infrasverige.se
ABB:s traktionsteknologi ökar effektiviteten hos Deutsche Bahns höghastighetståg
ABB har tagit hem en stor order från tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn (DB) för uppgradering av det första flaggskeppet InterCity Express (ICE 1) i deras serie av höghastighetståg.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se
Rikke Lind blir ny vd för SJ Norge
Rikke Lind tillträder som vd för SJs norska dotterbolag SJ Norge den 10 januari 2022. Hon kommer närmast från befattningen som generalsekreterare för norska Redningsselskapet.
Läs artikeln på infrasverige.se
Efter Corona – så reser vi med jobbet (och lever mer klimatsmart)
Trenden med tåg för affärsresan växlar upp när vi börjar resa igen efter pandemin, inte minst tack vare företagens jakt på kapade kostnader – och effektiv tidsanvändning.
Läs artikeln på breakit.se
Utredning om räls vann gehör i beslut om hamnverksamhet
DB and Siemens present ‘the first automatic train’
Shunting, such as turning the train around, is done without on-board personnel. The project partners — DB, Siemens Mobility, and the City of Hamburg — have invested a total of 60 million euros in the digital S-Bahn Hamburg, which is part of DB’s ‘Digital Rail Germany’ project.
Läs artikeln på machinery-market.co.uk
Track to the future: How to make rail attractive and affordable for everyone
Seminarium i regi av branschorganisationen Allrail, med deltagande av Carl-Adam Holmberg från Tågföretagens medlem Snälltåget, och där Kristian Schmidt, chef landstransporter DG Move, utvecklade EU-kommissionens syn på marknadsutvecklingen för persontransporter på järnväg.
Se seminariet på flixbus.com
Media inför klimatmötet i Glasgow
Agenda: klimatutmaningen
Två timmars utfrågning om klimatet – hur ska Sverige nå sitt mål om noll utsläpp år 2045? Nio forskare ger sin syn på utmaningen och klimatpolitiker från alla åtta riksdagspartier frågas ut.
Se programmet på svtplay.se
Fatta klimatbeslut på bästa möjliga faktaunderlag
Åtta forskare: Trots ångesten för framtiden hos många unga är inte för sent att hejda den globala uppvärmningen.
Läs artikeln på dn.se
Så kan en halv grad förändra världen
En halv grad kan göra hela skillnaden för planeten. Men har världen redan missat chansen att begränsa den globala uppvärmningen till det ambitiösa mål som sattes upp i Paris?
Läs artikeln på tn.se
Följ COP26 direkt på Realtid
På söndag går klimatkonferensen COP26 av stapeln i Glasgow. Realtid sänder direkt i samarbete med We Don’t Have Time. ”Vi öppnar upp klimatmötet så att vem som helst kan vara med på det”, säger Ingmar Rentzhog, vd för det sociala nätverket.
Läs artikeln på realtid.se
COP26: Ödesmöte för klimatet
Klimatpolitikforskaren Naghmeh Nasiritousi förklarar vad som står på spel vid klimatmötet i Glasgow.
Läs artikeln på fof.se
Guide: Klimatmötet Cop26 i Glasgow – här är allt du behöver veta
På söndag startar klimatmötet i Glasgow. Mer än 190 världsledare väntas till Skottland för Cop26 – som har kallats för den viktigaste klimathändelsen sedan Parisavtalet 2015.
Läs artikeln på nyteknik.se
Varningen inför klimattoppmötet väcker nya krav – ”oacceptabelt”
Det globala klimatmötet COP26 i Glasgow som inleds på söndag kan vara sista stora chansen för världens länder att klara målet om max 1,5 graders uppvärmning. Men en rad rapporter varnar för att utvecklingen är på väg åt fel håll och kraven på handling växer.
Läs artikeln på di.se
Sveriges chefsförhandlare: ”Kommer använda detta i förhandlingarna”
Rapporten om världens länders klimatlöften visar otvetydigt att ambitionerna nu måste öka avsevärt. Det konstaterar Sveriges chefsförhandlare i FN:s klimatmöte i Glasgow, Mattias Frumerie – som ändå menar att 1,5-gradersmålet fortfarande är inom räckhåll.
Läs artikeln på dn.se