”Politiken råder över utsläppen från transportsektorn”
Effektivare energi- och resursanvändning står i centrum för framtidens samhälle och det har accentuerats av nuvarande krisläge i Europa. En av Klimatpolitiska rådets skarpa rekommendationer är att regeringen måste förstärka styrningen mot ett transporteffektivt samhälle. Både infrastrukturplaneringen måste styra i denna riktning men självfallet behövs även styrmedel för energieffektivisering och ökad användning av järnvägstransporter. Tågföretagen har nyligen debatterat dessa brister.
Avseende järnvägens konkurrenskraft konstaterar Klimatpolitiska rådet att regeringen visserligen har infört styrmedel för att höja den, men att trängseln på spåren utgör en alltmer påträngande fysisk gräns för överflyttning av trafik till järnvägen. Många enskilda beslut har fattats under de senaste åren och regeringen har antagit en strategi för godstransporter och en handlingsplan för fossilfria transporter, men få konkreta steg har tagits mot större reformer.
I sammanhanget noterar vi dels att regeringen nu lämnat uppdrag till Trafikanalys att ta fram underlag om transportområdet inför den kommande klimatpolitiska handlingsplanen och att det nuvarande reseavdraget ska ersättas av en enklare och avståndsbaserad skattereduktion.
Trevlig helg!
Transportörer ska inte axla myndighetsansvar vid gränskontroll
Regeringen föreslår att ansvaret för kontroll av identitetshandlingar föreslås läggas på transportörer i samband med inresa till landet. Det är orimligt att transportörer ska axla myndighetsansvar vid gränskontroll, privata aktörer har varken befogenheter eller kompetens att göra det. Lagen är gjord att användas av en myndighet och när formulering ”allvarlig fara för den allmänna ordningen” är det direkt olämpligt att lägga det ansvaret på upphandlad bevakningspersonal då det är en uppgift som bör hanteras av polisen. Läs mer på tagforetagen.se
SR Klotet: Nya vägbyggen krockar med klimatmålen
Sverige satsar 800 miljarder kronor på infrastruktur som vägar och järnvägar de närmaste tolv åren. Söder om Stockholm ska Tvärförbindelse Södertörn byggas. Det är det dyraste vägbygget som också ökar utsläppen mest. Lyssna på sverigesradio.se