/ Aktuellt / Svar från Kommissionen om buller från godsvagnar Buller EU och Internationellt Godstrafik 31 januari 2020 Mer om EU och Internationellt EU och Internationellt 3 februari 2023 Analys av minskade möjligheter till EU-finansiering av järnväg i Sverige Som vi tidigare rapporterat blev utbyggnaden av nya stambanor EU-politik i slutet av 2022. Utbyggnaden av EU:s stomnätskorridorer – det så kallade TEN-T-nätet – pågår sedan årtionden och är ett viktigt bidrag till EU:s konkurrenskraft och välstånd. De planerade sträckningarna för nya stambanor som gällde intill strax före jul skulle enligt kommissionens förslag från 2021 ingå i TEN-T-nätet. Vid ett möte med EU:s ministerråd den 5 december 2022 valde dock regeringen att föreslå ändringar av kommissionens förslag. Rent konkret innebar detta att delar av de planerade sträckningarna i södra Sverige har lyfts bort från EU:s stomnätskorridorer. Det får allvarliga effekter och försvårar Sveriges möjligheter att få återbäring på EU-medlemskapet. Tågföretagen har skickat in ett klagomål på att Tyskland och DB Netze AG har överträtt EU-kommissionens implementerade regler 2019/774 och 1304/2014. EU-kommissionen har nu svarat. Här kan du läsa hela brevet. Publicerad: 31 januari 2020 Senast uppdaterad: 21 februari 2020
EU och Internationellt 3 februari 2023 Analys av minskade möjligheter till EU-finansiering av järnväg i Sverige Som vi tidigare rapporterat blev utbyggnaden av nya stambanor EU-politik i slutet av 2022. Utbyggnaden av EU:s stomnätskorridorer – det så kallade TEN-T-nätet – pågår sedan årtionden och är ett viktigt bidrag till EU:s konkurrenskraft och välstånd. De planerade sträckningarna för nya stambanor som gällde intill strax före jul skulle enligt kommissionens förslag från 2021 ingå i TEN-T-nätet. Vid ett möte med EU:s ministerråd den 5 december 2022 valde dock regeringen att föreslå ändringar av kommissionens förslag. Rent konkret innebar detta att delar av de planerade sträckningarna i södra Sverige har lyfts bort från EU:s stomnätskorridorer. Det får allvarliga effekter och försvårar Sveriges möjligheter att få återbäring på EU-medlemskapet.