Delredovisning av Nattågstrafik till Europa
Trafikverket förordar att initialt upphandla trafik i mindre skala. Ett första steg skulle bli trafik från Malmö till Tyskland, där Köln valts som huvudsaklig första knutpunkt. Valet av just Köln sker mot bakgrund av att restiden dit kan uppskattas till högst 12 timmar. Fördelen med Köln är att det öppnar för byte till snabba dagförbindelser till de västra delarna av den europeiska kontinenten, bland annat Bryssel och Paris. Nattågstrafik direkt till Bryssel bedöms som betydligt mer komplex, men kan vara en framtida förlängning av en linje till Köln. Acceptansen för tid på nattåg bedöms vara högst 12 timmar för tjänsteresenären medan fritidsresenären antas kunna acceptera uppåt 17 timmar.
Rekommendationen är att upphandling av allmän trafik enligt EU:s kollektivtrafikförordning bör vara förstahandsvalet för att stödja nattågstrafik till kontinenten. Nattågstrafik till den europeiska kontinenten skulle ge positiva bidrag till de klimatpolitiska målen men påverkan på målen beror givetvis av omfattningen av trafiken. Den initierade delrapporten innehåller intressanta underlagsrapporter om trafiken genom Danmark under 2020-talet och en marknadsanalys om intresset för nattågsresande till kontinenten. Intresset inom EU är stort för vad vi kommer fram till i Sverige som för närvarande går i bräschen för att främja ökat långväga tågresande inom Europa.