11 november 2022 EU:s reviderade tågpassagerarförordning EU:s nya, reviderade tågpassagerarförordning ska av medlemsländerna börja tillämpas den 7 juni 2023 och har varit ute på remiss.
28 oktober 2022 Nyhetsbrev Statssekreterare med tung profil Nu börjar den M-ledda regeringen att komma på plats ordentligt. Under torsdagen beslutades om tillsättande av ytterligare några statssekreterare. Tågföretagen noterar särskilt att regeringen har utsett Johan Davidson till statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Johan var tills nyligen chefsekonom på Svensk Handel, en roll han haft sedan 2017.
27 oktober 2022 Regeringens U-sväng gällande reseavdraget är fel väg att gå I juni i år röstade alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna för att det nuvarande reseavdraget skulle ersättas med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion. Detta skulle innebära att alla som pendlar beskattas lika – oavsett färdmedel.
25 oktober 2022 Nystart på Persontrafikmässan Goda exempel och planer för utveckling av kollektivtrafiken presenterades på Persontrafikmässan den 25 oktober. På scen sågs styrgruppen Ulrika Frick, vice ordförande Svensk Kollektivtrafik, Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag, och Henrik Dahlin, vice ordförande Tågföretagen.
14 oktober 2022 Nyhetsbrev Analys av det oskrivna Det blev några dagars extra förhandlingar och vi får nu äntligen en ny regering. Knappt fem veckor efter valet presenterade det nya regeringsunderlaget, under ledning av blivande statsminister Ulf Kristersson (M), ett koalitionsavtal på över 60 sidor. Det är många områden som avhandlats men landets eftersatta infrastruktur finns inte med. Varken det eftersläpande underhållet av landets järnvägar och vägar eller samlad inriktning på kommande infrastruktursatsningar tas upp i avtalet. På marginalen berörs laddinfrastruktur men i övrigt lyser transportutmaningarna med sin frånvaro. Vår bransch väljer tills vidare att tolka läget positivt, det vill säga än så länge ser vi inga tydliga låsningar. Vi ser fram emot att analysera det oskrivna och se vilka möjligheter det ger vid handen för att järnvägen ska fortsätta att bidra till stärkt konkurrenskraft för Sverige.
13 oktober 2022 Spännande seminarier på Persontrafik Den 25–27 oktober får vi åter chansen att träffas på Persontrafikmässan. Det har gått fyra år sedan mässan anordnades och sedan dess har en hel del hänt i branschen. Med nya lärdomar, utmaningar och förutsättningar har branschen mycket att prata om. Här kommer våra tips på intressanta seminarier som på olika sätt fokuserar på tågtrafiken. Hur ökar vi det kollektiva resandet? Hur förbättrar vi tågplaneringen och vad behöver vi tänka på inför framtidens tågresande?
7 oktober 2022 Positiv utveckling för tågtransporter Gör inte om samma misstag igen! Det är Dagens Industris budskap på ledarplats avseende nytillträdda regeringars tendens att riva upp långt gångna infrastrukturprojekt. Det är lätt att skriva under på det och exemplen är talande. Citybanan i Stockholm sköts 2006 upp av en ny regering och byggdes ändå till slut med kraftig försening. Samma typ av förseningar har drabbat Norrbotniabanan och andra för industrin viktiga systemkritiska länkar, så som dubbelspår till Hallsberg och slutförandet av Västkustbanan.
30 september 2022 Branschen arbetar med att komma till rätta med lokförarbristen Lokförarbristen som råder just nu är något som branschen arbetar intensivt för att komma till rätta med. Det vi i branschen själva gör är att se till att tillhandahålla de LIA-praktikplatser som behövs och samverka med Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH, för att därmed se till att rätt antal utbildningsplatser beviljas. Därför har vi inom Tågföretagen ingått en branschöverenskommelse i syfte att tydliggöra vår roll för att bidra till att lösa lokförarbristen.
26 september 2022 Studentinnovationstävling inom persontrafik Under eventet Persontrafik i Stockholm den 25-27 oktober arrangerar branschorganisationerna tävlingen ”Branschutmaningen” där studenter från universitet och högskolor får chansen att klura och ge sina lösningsförslag på kollektivtrafikens olösta problem. Uppdraget löper över 48 timmar och blir ett utmärkt tillfälle för branschen att visa studenterna vilken spännande och omväxlande bransch vi jobbar i.
9 september 2022 Nyhetsbrev Valet är nära Järnvägsbranschens högaktuella politiska frågor avgör inte valet på söndag. De politiska effekterna på vår sektor styrs av hur svenska folket röstar, men det är andra frågor och vad politikerna tycker där som avgör valet. Prioriterade frågor som: Ligger den 12-åriga infrastrukturplanen 2022–2033 kvar som den beslutades av regeringen i juni? Eller rivs den upp? Och i så fall, vad blir kvar? På ett mer generellt plan påverkas våra frågor mer konkret av klimatagendans och energikrisens betydelse för väljarna och hur mycket politiken därmed styr samhället, både människor och företag, mot klimatsmartare val av transporter. Under ytan kokar dock våra frågor och vi ser att det rör sig politiskt. Vi har därför uppdaterat vår valspecial från förra veckans nyhetsbrev med ett par kompletterande redogörelser avseende partiernas syn på utbyggnad av dubbelspår på Ostkustbanan och Oslo-Stockholm.